Τρίτη, 5 Αυγούστου 2014

Καύκαλα μ' άχερα γεμάτα

Είμαστε οι κούφιοι άνθρωποι
Είμαστε οι παραγεμισμένοι άνθρωποι
Που σκύβουμε μαζί
Καύκαλα μ'άχερα γεμάτα. Αλίμονο!

Η πιο πάνω φωτογραφία, ως γνωστό, προέρχεται από τον Μεγάλο Δικτάτορα (1940) του Τσάρλι Τσάπλιν: την πιο ρητά πολιτική του ταινία, και αυτή με την οποία σχολίασε σαρκαστικά τον ευρωπαϊκό φασισμό και αντισημιτισμό. 


Τη φωτογραφία αυτή επέλεξε η Athens Voice για να διανθίσει οπτικά το τελευταίο πόνημα του ζόμπι που γράφει, πιο γνωστού ως Σώτη Τριανταφύλλου. Το ζόμπι που γράφει, ή ακριβέστερα, όπως θα έλεγε ο Μαρκ Τουαίην, δακτυλογραφεί, επιδίδεται σε μια ακόμα προσπάθεια να ταυτίσει το φασισμό με τον κομμουνισμό, και έτσι κραδαίνει τα σκελετωμένα του χέρια και κηρύττει: "οι κομμουνιστές και κομμουνιστόφιλοι βλέπουν παντού φασίστες – παντού εκτός από τον καθρέφτη τους."

Δεν ξέρω τι βλέπουν οι κομμουνιστές στον καθρέφτη τους --εγώ βλέπω τη φάτσα μου πάντως-- αλλά αναρωτιέμαι τι βλέπει το ζόμπι που γράφει στη φωτογραφία που συνοδεύει το κείμενό του. Εγώ βλέπω τον Τσάρλι Τσάπλιν να υποδύεται τον Μεγάλο Δικτάτορα σε μια από τις κλασικότερες αντιφασιστικές ταινίες της εποχής.

Κατά συνέπεια, βλέπω επίσης την λογοκρισία της ταινίας αυτής στο Σικάγο των ΗΠΑ, τις οποίες λατρεύει το ζόμπι που γράφει, για να μην προσβληθεί ο εκεί γερμανικής καταγωγής πληθυσμός.

Βλέπω τον J. Edgar Hoover του FBI να φακελώνει τον Τσάπλιν για τις ιδέες του σε έναν εντυπωσιακό φάκελο 1900 σελίδων, ήδη από το 1942. Είχε προηγηθεί η ομιλία του υπέρ της Σοβιετικής Ένωσης δια τηλεφώνου, από το Λος Άντζελες στο Μάντισον Σκουέρ Παρκ.

Βλέπω τον γερουσιαστή Μακάρθι να γράφει το όνομα του Τσάπλιν στη "μαύρη λίστα" των "κομμουνιστών" και των "συμπαθούντων τους κομμουνιστές"· τον Τσάπλιν να μαζεύει τα πράγματά του και να εγκαταλείπει τις ΗΠΑ· τον Τρούμαν να ανακοινώνει τη διερεύνησή του για "αντιαμερικανικές δραστηριότητες" και να ανακοινώνει την πρόθεση των ΗΠΑ να τον συλλάβουν αν επιστρέψει ποτέ εκεί. Και τον Τσάπλιν να μην ξαναζεί ποτέ του στις ΗΠΑ.

Βλέπω το μίσος αυτών που εκπροσωπεί το ζόμπι που γράφει για τον άνθρωπο, για τη σκέψη, για την αντίσταση στην εξουσία του μονοπωλιακού χρήματος.

Δεν βλέπω όμως το θράσος, τον επιδεικτικό ιστορικό αναλφαβητισμό, που απαιτείται για να χρησιμοποιηθεί ένα ακόμα --έστω διάσημο-- θύμα αυτού του μίσους ως μέσο διαφήμισης της νεκρανάστασης του θύτη του από τα ζόμπι που γράφουν, τους γονυπετείς λακέδες των Χούβερ και των Μακάρθι αυτού του κόσμου. Τέτοιο θράσος το έχει μόνο το καύκαλο μ' άχερα γεμάτο, το ζόμπι που γράφει για να σκοτώσει εγκεφαλικά κύτταρα, φιλοδοξώντας πιθανώς να φτιάξει τον κόσμο ολόκληρο κατ΄εικόνα και ομοίωση: ένα συλλογικό σκιάχτρο με πεθαμένο λευκό δέρμα, σκουληκιασμένα μάτια και αχυρένια μαλλιά που θα φυλά τα ιερά και όσια της αυτοκρατορίας του φόνου, έξω απ' το Πεντάγωνο.

9 σχόλια:

  1. Με μεγάλη ικανοποίηση διαπιστώνω την αναδημοσίευση της Σώτης στο Αθέμιτα.

    Για ένα ιστολόγιο που τις τελευταίες μέρες έγραψε ιστορία στα χάχανα διασκέδασης με μια γενοκτονία, η Σώτη μπορεί να λογιστεί και ως αριστερή στροφή μέσα στα πλαίσια της ευρύτερης ναζιστικής ιδεολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πολλα τα θυματα του Μακαρθισμου και τα πιο πολλα κομμουνιστες, οπως η "Λουσυ".

    http://vickielester.files.wordpress.com/2012/08/lucille-ball-voter-reg.jpg

    http://www.screeninsults.com/images/i-love-lucy-newspaper.JPG

    Για τους μεγαλους αυτους της αδ(ε)ιανοησης σαν την Τριανταφυλλου και τα αλλα παιδια θυμηθηκα το περσινο συμβαν που ειχε συμβει περιπου τετοιες μερες με το θανατο του 19χρονου απο το σπρωξιμο(?) του ελεγκτη εισιτηριων απο τρολλευ και τις δηλωσεις της φιλης της Διβανη
    http://revol-now.blogspot.gr/2013/08/blog-post_7430.html

    αλλα κι ενα καλο αρθρο του κανιβαλλου
    http://canivalos.wordpress.com/2013/07/16/%CE%AC%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B1%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89/

    ρεδ αλερ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολλά καθάρματα γέμισε η Ελλάδα. Σπρώχνονται και διαγκωνίζονται στο διαγωνισμό καθαρμάτων. Ουρές σχηματίζονται στο γκισέ όπου προγράφεσαι για να πάρεις σειρά για δοσίλογος. Ακόμα και στους δοσίλογους υπάρχει σχετικός υπερπληθυσμός. Ποιος θα επιλεγεί για τη δουλειά, ποιος όχι; Ο ενδο-δοσιλογικός συναγωνισμός έχει κορυφωθεί.

      Διαγραφή
    2. Αντώνη έχω μια ιδέα.
      Τι θα έλεγες να φτιαχτεί μια σελίδα με κατηγορίες καθαρμάτων απο κάθε χώρο και μπορεί ο καθένας να προσθέτει ονόματα.
      Για παράδειγμα (Συγγραφείς: Σώτη Τριανταφύλλου + παραπομπές) ή (Ηθοποιοί & σκηνοθέτες: Ρένος Χαραλαμπίδης , Γιάννης Σμαραγδής = γλύφτες του Σαμαρά...)
      Έτσι για να θυμόμαστε και εμείς και να μαθαίνουν και οι νέοι, γιατί δυστυχώς έχει δημιουργηθεί η εντύπωση οτι πολιτισμός, άνθρωποι των τεχνών και των γραμμάτων είναι οι κουράδες που επιπλέουν στον βόθρο των καναλιών και του συστήματος γενικότερα..

      Δημήτρης

      Διαγραφή
  3. πραγματικά η Τριανταφύλλου είναι πιο ζόμπι και από τα ζόμπι, πιο πανούκλα κι από την πανούκλα. για καιρό δεν μπορώ να απαντήσω το εξής ερώτημα: το γεγονός ότι ο αστισμός προμοτάρει το ζόμπι ως "διανοούμενη" (;;;;;;) είναι γεγονός που αποδεικνύει την αδυναμία του αστισμού, ο οποίος αναγάγει τέτοιας ανείπωτης μετριότητας και εξοντωτικής αμάθειας κόπρανα, σε "προσωπικότητες" , ή είναι σημάδι δύναμης του αστισμού, ο οποίος αισθάνεται άνετα να μας κάνει πλάκα του στυλ : "το κράτος είναι δικό μου και άρα στα τέτοια μου, μέχρι και τη Σώτη θα σας πλασάρω για προσωπικότητα για να σας σπάσω τα νεύρα και τον τσαμπουκά" ;

    land down under the bridge

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάλλον το δεύτερο, χωρίς όμως να πρέπει να υπονοηθεί ότι η αστική ιδεολογία είναι πια σε θέση να παράξει έστω αντιδραστική σκέψη. Δεν είναι σε τέτοια θέση, διότι δεν έχει απομείνει τίποτε παρά η γυμνή ισχύς στην τάξη ως τάξη.

      Διαγραφή
  4. Η Σωτη είναι ένα ζόμπι 130 ετών, λες και την είχε απέναντι του όταν το έγραφε αυτό ο Ένγκελς το 1884 στο Η καταγωγή της οικογένειας της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους:
    "Όσο λοιπόν προχωράει ο πολιτισμός, τόσο περισσότερο είναι υποχρεωμένος να καλύπτει με το μανδύα της αγάπης τα κακά που δημιούργησε με αναγκαιότητα, να τα εξωραιζει ή να τα αρνείται, κοντολογις να εισάγει μια συμβατική υποκρισία, που δεν την γνώριζαν ούτε οι πρώτες κοινωνικές μορφές, ούτε οι πρώτες βαθμίδες του πολιτισμού, και τέλος, να την αποκορυφωνει με τον ισχυρισμό ότι η εκμετάλλευση της καταπιεζομενης τάξης γίνεται από την εκμεταλλευτρια τάξη μόνο και μόνο προς το συμφέρον της ίδιας της τάξης που δέχεται την εκμετάλλευση, κι αν αυτή η τάξη δεν το καταλαβαίνει αυτό, αλλά αντίθετα εξεγείρεται κιόλας, αυτό αποτελεί την πιο πρόστυχη αχαριστια απέναντι στους ευεργέτες, τους εκμεταλλευτες."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ένα από τα πράγματα που κάνουν εκπληκτική την ταινία είναι ότι ξεκίνησε να γυρίζεται από το 1937 όταν κανείς δεν συνειδητοποιούσε καν τι σημαίνει ναζί και βγήκε το 1940, δηλαδή μέσα στο ξέσπασμα του πολέμου και όχι στο τέλος του, παρουσιάζοντας ενημερωμένα στοιχεία για την ιδεολογία και μεγαλομανία του Χίτλερ, για την σχέση του με τον Μουσολίνι αλλά και για την υπόθεση των εβραίων εκείνη την εποχή.

    Επίσης, ιστορικοί αναφέρουν ότι αν και απαγορευμένη στην Γερμανία, την ταινία την ζήτησε ο Χίτλερ και μάλιστα την είδε 2 φορές σε ιδιωτική προβολή. Στην αποκάλυψη αυτή, ο Τσάπλιν είχε δηλώσει "I'd give anything to know what he thought of it."

    Μια μόνο φορά μάλιστα είχε παιχτεί ύπουλα η ταινία και για γερμανούς στρατιώτες, με κλεμμένη κόπια από Ελλάδα:
    «Although this movie was banned in all occupied countries by the Nazis, it was screened once to a German audience. In the occupied Balkans, members of a resistance group switched the reels in a military cinema and replaced a comedic opera with a copy of this film, which they had smuggled in from Greece. So a group of German soldiers enjoyed a screening of this film until they realized what it was. Some left the cinema and some were reported to have fired shots at the screen.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή